Khamis, 25 Oktober 2012

Pusingan 24.




Setiap orang ada 24 jam dalam hidupnya yang sering bertukar pada setiap hari,tahun dan dekad.Tapi tak setiap orang tahu nak manfaatkan 24jam sehari yang ada tu.Ada juga orang yang menanti 24 jam seterusnya sebab rutin harian  mereka itu  sentiasa sama.seringkasnya : BOSAN.mungkinkah?

Bagaimanakah kalau 24 jam itu menjadi 24 jam kita yang terakhir?mungkin kamu,mungkin saya.
Atau 12 jam pertama itu terbuang begitu sahaja.Kosong!

dan kemudian 12 jam berikutnya barulah mula merasa ingin mengisi dengan sesuatu yang bermanfaat.
Manusia selalu macam tu.Dulunya ‘manusia-manusia’ ini pun antara manusia yang hanya menunggu pusingan 24 jam itu.Cuma satu.nak berubah atau pun tidak.


Kalau selalu kita nekad nak bangun untuk tengok bola.Apakata kali ni cuba pula untuk solat.

Kalau selalu habiskan waktu dengan baca surat akhbar sementara nak tunggu pejabat atau kelas 
buka,apakata kita solat sunat dhuha.Atau mungkin,berzikir?insyaAllah tak sia-sia.

Kalau selalu kita jumpa kawan dan ucap “hai”,apakata kali ni kita ucap “ Assalammualaikum”.orang takkan gelak sebab kita orang muslim.kan?

Kalau selalunya kita habiskan waktu lunch hour dengan lepak kat restoran dan gossip.apakata kali ni kita lepak kat surau untuk solat zuhur dan baca al-quran.atau sembang dengan kawan bagaimana nak jadi muslim produktif.

Kalau selalu tu  kita sanggup tidur lewat sebab nak khatam novel yang baru beli.apakata kali ni kita baca buku yang mendidik jiwa kita.atau mungkin tafsir al-quran.atau hadis 40 imam nawawi.mungkin..

Kalau hujung minggu tu selalu lepak dengan kawan atau pergi jamming,apakata kalau kali ni kita balik kampung ziarah keluarga.atau bantu ibu ayah.Tersenyum  ibu ayah mendoakan kita.

Kalau selalu tu kita Cuma dengar musik penangan yangwie,atau butterfingers.Apakata kali ni kita dengar asmaul husna,zikir munajat atau alunan ayat quran.sesekali tak salah kan?

Kalau bulan lalu kita nekad nak kumpul duit siap ikat perut untuk beli santa cruz,Ibanez atau roland.Apakata kali ini kita nekad kumpul duit untuk bantu saudara kat palestin.Tak rugi,sampai mati pun pahala kita jalan.insyaAllah.


Banyak benda lagi yang bermanfaat sebenarnya.hanya kita saja yang mahu ataupun menangguh.Banyak  yang boleh mendidik kita untuk hargai pusingan 24 jam tu,kalau kita memang buka mata dan tengok.Sayang sungguh pusingan 24 tu kalau apa yang kita buat sia-sia dan tak dapat keberkatan dari tuhan.Biar sekecil-kecil benda kita buat tapi mendapat keredhaan dan keberkatan Allah ,tak lah rasa rugi sangat untuk hidup dalam pusingan 24 tu .kan?Dan 24 jam tu tak cukup untuk jalankan semua perintah Allah...sanggup nak sia-sia kan?

“if you tried to number Allah blessings,you could  never count them.. “ [QS an-nahl : 18]

Tuan blog pun antara kisah ‘manusia-manusia’ tu juga.masih lagi belajar nak kenal hidup.Masih lagi terkial-kial dalam pusingan 24 tu untuk dapat balik ‘benda’ 20 tahun lalu yang dia tinggal.Ilmu Allah.Takut nanti tak ada lagi waktu.Siapa tahu…

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan suatu kaum sehingga kaum itu sendiri mengubah keadaan diri mereka sendiri.." 
 [QS Ar-Ra’ad : 11]

“Orang –orang yang mereka seru itu,mereka sendiri mencari jalan kepada tuhan siapa di antara mereka  yang lebih dekat kepada Allah.Mereka mengharapkan rahmat-Nya dan takut akan azab-Nya.Sungguh azab tuhanmu itu sesuatu yang (harus) ditakuti.”
 [QS al-isra’:57]


Ambillah yang 5 itu sebelum datang yang 5 lagi... 


p/s : Semoga Allah..let my feet stand firm and my heart stay unchanged.Dan kamu,hidup ini Cuma sekali,gunakanlah sebaiknya untuk bekalan ‘nanti’.Semoga kita berjumpa disyurga Allah kelak..Aamiin ya rabb.tersangat rindu pada tarbiyyah saat diri serapuh ini..! Allah………………….. =’)

2 ulasan:

  1. Sangat bermakna:)

    syukran untuk satu penulisan yang mampu membuka mata dan minda.

    BalasPadam
  2. La syukran alal wajibati ya ukhti...=)

    semoga bermanfaat buat kita...

    BalasPadam