Ahad, 18 Ogos 2013

Kilometer.





...Rupanya jauh itu cuma jarak.






Jauh itu banyak bercerita tentang hidup.
paling penting adalah kehebatan alam tuhan.
untuk manusia macam kita yang perlu banyak belajar.


Jauh itu menemukan kita bahawa banyak orang baik-baik.
untuk kita tahu ada orang lebih baik dari kita.
dan belajar hakikat  'baik' itu betul-betul.

kadang kala jauh itu membisikkan ketenangan.
Ternyata hebat hidayah Allah.
buka mata. buka hati.


Dan mungkin jauh itu sedang didik diri makna syukur.
Bukan cuma kilometer.





 Ini.
Travelog Ramadhan 1434H.
Membakut-kota kinabalu-semporna.



Katakanlah "Mengembaralah kamu di muka bumi,
kemudian lihatlah bagaimana kesudahan orang- orang 
yang telah lalu (yang telah dibinasakan);
kebanyakkan mereka adalah orang-orang yang musyrik"
_Ar Rum : 42







P/S :  Perjalanan yang spontan. tanpa perancangan. tapi banyak kisah pengalaman. Alhamdulilah di dalam                                        lindungan Tuhan. Buat sahabat, Nursaba Binti Abdullah : saya sayang semporna kerana ada kamu di situ. :') 



Isnin, 5 Ogos 2013

Bisikkan.

...Aku mahu membisikkan sesuatu.






Kita ada banyak kisah.Kadang buat kita susah nak tinggalkan sebab semua macam dah jadi isi, kulit, darah dan tulang dalam diri.  _ Kan?




Blog ini juga dulu mess with cerita 'dulu-dulu'.Tak tentu tajuk.Asal jadi cerita untuk kisahkan diri. Buang masa ber-jam untuk entry : kosong-bosan-merapuh. 



Mungkin tak tahu apa fakta nak diceritakan.Sebab diri bukanlah 'kaki' kaji benda fakta untuk kongsi post yang bagus-bagus - Rasa macam terseksa bagai menghadam buku sejarah waktu sekolah dulu.



Itulah 'fikiran' zaman 'jahiliyah' diri.








"Dan janganlah kamu mengikuti sesuatu yang tidak kamu ketahui.
kerana pendengaran, penglihatan dan hati nurani. 
 Semua itu akan diminta pertanggungjawabannya"
__Al-Isra 17: 32




Pap! 




Sungguh! rasa ditampar oleh realiti. Dan sebenarnya banyak perkara lagi yang boleh dijadikan cerita. kisah. dan mungkin hobi. Diri yang tak sedar betapa roh dan jasad sedang bawa amanah dari Allah untuk ISLAM.






Allah gerakkan tangan dan hati kita. Tulis dan lukis tentang iman, islam, dan kehebatan Allah. Betapa itulah kisah terhebat. 




"Sesungguhnya orang-orang yang beriman,
dan orang-orang yang berhijrah
dan berjihad di jalan Allah, 
mereka itulah yang mengharapkan rahmat Allah.
allah maha pengampun, maha penyayang."
__ Al-Baqarah 2:218







Dibawah sedar tertanam cinta pada dakwah. Buat kita jatuh cinta.
Ternyata bukan sekadar pena yang berkata-kata, tapi hati turut sama merasa. Indahnya tarbiyyah.




" Wahai orang-orang yang beriman! 
jika kamu menolong (agama) Allah
nescaya Allah akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu"
__muhammad 47:7 




:')
Dakwah.





" Bila nanti kita bertemu, aku mahu lagi bercerita. aku harap kau tidak lekas bosan, kerana
aku bukan budak sastera"





"Err..dan ku harap kau suka. "







p/s :  Buat diri, Semoga hati yang lurus terus lurus dan tidak lagi condong. 
        Buat kamu, Dengarkan. Bisik ke hati. :)
        






Misi.



"... semoga langkah ini menjadi saksi 'nanti'. "





Misi.
Sebenarnya bawa banyak makna pada kita. Dan yang saya tahu : Jururawat.  Matlamat. Dan sebenarnya Allah wujudkan dua makna itu untuk kita. Perjuangan yang punya matlamat.Bukan sekadar cerita.  :)




Buat si bakal pejuang. U29. U19.
Semoga bermula perjuangan.Moga siap segala usaha.Moga berbekal Peluru doa.
Langkah itu bukan biasa Tapi langkah pejuang nusa Yang menyebar segala cinta Terhadap Allah swt dan rasul.
Moga kau pejuang yang tak kenal lelah.







p/s : Setelah alami, barulah saya faham. Betapa Allah memilih kita. Inshaa Allah si pejuang U29.

Jumaat, 2 Ogos 2013

Terindah.








Sebenarnya.
Dia cukup untuk segalanya.
malah lebih dari itu.

Hakikatnya.
kita yang selalu jauh.
Dan makin jauh.

Namun tanpa sedar.
Kita akan kembali juga kepada hakikat penghambaan diri.
Pada Dia.

Ya pada dia.
dan pastinya Dia peneutralisasi segala kepayahan.
kesakitan.
kedukaan.
Bahkan kehinaan.


:')

Dia yang tak pernah berhenti.
Walau kita yang yang menjauh.
Dia sang pemujuk hati.


Allah Azza wajalla.
Sang pencipta terindah.





p/s : Ternyata hidup semakin indah dibawah rahmat Tuhan. Allah S.w.t

Sabtu, 9 Mac 2013

cita-cita.




A: hidup kau best dapat jadi engineering,yang macam kita angan 
dulu...

B : Kau lagi best,sebab Allah syg kat kau la dia bagi apa yang 
kau tak suka. :) 


A : ...... 

Ini antara dialog kita dulu.masihkah kau ingat?aku budak yang tak pernah lupa angan-angan kita.Walaupun Allah hantar aku di sini.Rupanya di sini ada makna sebuah kehidupan. 

#Aku,budak paramedik.Semester 6







Dia kata :

walau tanah yang kita pijak berbeza benua,tapi Allah hadirkan langit yang sama untuk kita berteduh.Tarbiyyah sentiasa ada dalam hati sebab doa menyatukan kita :')

#Si budak skema,Budak engineering part 6




kenapa kau suka gelar aku budak skema? _ Dia,Budak skema




p/s : "Aku gelar kau budak skema sebab kau banyak ajar aku tentang hidup dengan skema Allah dan Rasul".

        "Beza kita cuma pada buku yang kau dan aku baca,membezakan alat belajar yang kita pakai.aku 

        banyak 'main' dengan jarum,ubat,.Kau banyak 'main' dengan pembaris,lukisan,mesin dan alat rekacipta 
        kau."

        " kita beza kerjaya walau dulu cita kita sama, tapi untuk jadi hamba Allah yang taat, itu cita-cita kita hari ini 

          hingga 'nanti' in shaa Allah... :') "
       
        

Ahad, 24 Februari 2013

warna-warna hidup.

" The man who decided to change on the 12th,dies on the 11th "
_the 11th : Hlovate



Masa lalu.

semua orang ada.
dan setiap orang juga belajar dari masa lalu.
sama ada untuk maju atau tetap dengan masa lalu punya perisa hidup,
Lorong-lorong jahiliyah tu tak kan tinggalkan kita,
melainkan kita yang keluar dari situ.
Cari udara baru untuk bernafas.

Ketawa dan menangis.
itu yang buat kita jadi dewasa.
semua tu kita rasa waktu jadi zaman budak remaja.
Masa dulu-dulu memang best.
sebab kita cuma mahu buat apa yang kita mahu buat.
kita nak rasa semua benda baru yang best pada mata kita.

Cuma sayang masa lalu kita tu macam tak kenal tuhan.
kita peruntukan masa seharian untuk benda yang boleh buat hari-hari kita fun.
Memang whoa! best and fulled with joy.

Tapi suatu masa,
bila nak tinggal semua benda tu yang payah.
Pandang semua orang macam dah tak nampak siapa.
time tu cuma 'nampak tuhan' saja.
Sayang sungguh kan dua puluh tahun hidup tak nak kenal tuhan.

Tapi tu la
tanpa masa lalu tak kan ada hari ini.
yang mungkin lebih baik.
baru lah rasa diri ini hidup.

Melukis la.
dengan warna-warna hidup baru.
dengan crayon,pastel-color,pencil color, or buncho.

Tak sia-sia mujahadah.
berhabisan nak lawan diri untuk tinggal masa lalu.
sebab Allah dah janjikan syurga.
dan kita dapat balik siapa diri kita,
kenal tuhan kenal rasulullah.
indah kan?

Orang memang tak suka,
kawan memang pulaukan,
tapi..
If they dont love you, Allah does..

Hidup dalam tarbiyyah,
cuma antara kita dan Allah.
Orang-orang soleh ada tepi kiri kanan yang Allah hantar.



Allah said :
" O ye who believe! if ye will aid (the cause o) Allah,
He will aid you,and plant your feet firmly "
[Muhammad : 7]


p/s : Bila Allah nak bantu(beri hidayah) kepada  kita,tak kan ada tangan yang boleh menghalang.Dan bila Allah tutup hati kita,tak kan ada yang boleh menghulurkan tangan untuk memeri hidayah atau bantuan. SubhanAllah.. :')

Jumaat, 22 Februari 2013

Monolog Tarbiyyah






Aku bukan karyawan.
yang boleh menulis keindahan  dengan kata-kata.
kerana aku hanya menulis berdasarkan karya tuhan.

Aku bukan pelukis.
yang boleh melukiskan perasaan.
kerana aku hanya mampu melukiskan senyuman  wajah kerinduan pada Allah dan RasulNya

Aku bukan diantara keduanya.
cuma aku mahu menuliskan dan melukiskan.
sesuatu tentang tarbiyyah.








" Bila saya tak mampu nak sampaikan pada kamu,saya selalu tulis dalam kertas dan lipat menjadi perahu kecil dan saya gantung cantik-cantik.Makin banyak saya buat makin kuat rasa nak sampaikan pada kamu,lalu saya kirimkan pada kamu melalui monolog ini..kerana saya yakin yang mengalirkan perahu-perahu ini pada kamu adalah doa "




   " Selalu saya melihat kamu menulis tentang tarbiyyah,tak pernah bosan? "


 "Saya sangat sangat merasa bosan.Hanya apablia ditolak,tetapi tak pernah bosan mengajak"




" Hal yang paling mustahil ialah memuaskan hati oarng lain"_ Imam al-ghazali






P/s : Tuan empunya blog  juga seorang yang pernah, sedang dan akan ditarbiyyah.
        Seseorang pernah pesan : bersedia untuk di tolak, kerana itu adalah pengerak dan bila rasa terluka itu datang atas 
      sebab Allah,ia menjadi seperti penawar kedukaan.. :') Allahuakhbar... 

Selasa, 19 Februari 2013

Empayar

" Mungkin di suatu sudut pandangan lain kau bukan siapa-siapa"


"Tetapi pada sudut harapan umat,kau dan perjuangan kau adalah pengerak empayar ini"






Mungkin kau hanya manusia biasa.
yang kadang tidak disedari oleh manusia lain bahawa dirimu wujud diantara mereka.
Kau juga manusia yang tidak dikenali ramai.
hanya biasa-biasa.



Tapi siapa tahu..
kau lah manusia itu.
yang hebat dalam strategik empayar.



Bergerak dari satu ke satu  sudut manusia.
untuk mengajarkan tentang islam.
untuk mengerak jiwa mengenal Tuhan.
.


Kau manusia berjiwa kental di dalam empayarmu.
Al-quran dan Sunnah garis panduan dan timbang sukat yang kau guna pakai.
Dia yang bernama Muhammad kau jadikan  inspirasi penggerak kejayaan.


Empayar dakwah  ini bukan apa-apa tanpa kamu,


" Wahai orang-orang beriman! jika kamu menolong agama Allah,
nescaya Allah akan menolongmu,
dan meneguhkan kedudukanmu"
\[Muhammad : 7]



P/s : Ikhwan wa akhowat,sedarlah kita penggerak empayar ini. Bersatu hati memperluas membawa agama Allah.


Isnin, 18 Februari 2013

berbahagialah



"Wahai hamba-hambaku! aku telah berikan kurnia kepada kamu dan aku telah meminta hutang, pinjaman daripada kamu.Barangsiapa yang telah memberikan suatu kepadaKu  dari apa yang telah aku kurniakan itu dengan taat, nescaya Aku membalasnya dalam waktu yang singkat (di dunia) dan aku simpan baginya untuk waktu yang akan datang (akhirat).Tetapi barang siapa yang Aku ambil sesuatu yang telah aku berikan secara paksa,namun ia bersabar dan berusaha dengan ikhlas kerana Allah,nescaya aku wajibkan pemberian hadiah dan rahmatku baginya, dan aku catatkan bahawa dia termasuk orang yang mendapat petunjuk, dan aku berikan dia menikmati nikmat memandang kepadaKu "


(Hadis Qudsi,Hadis riwayat Rafi'i dari Abu Hurairah r.a)



p/s : Allah tak kan hadirkan kisah yang sia-sia :')

Rabu, 23 Januari 2013

s.a.h.a.b.a.t


Sahabat,ada rindu !





Mungkin kah ada buku yang mampu terjemahkan makna ‘rindu’ ?
Atau..
buku yang mengisahkan tentang rindu?

Makna rindu ini apa?
Dibalik ukhuwah fillah ini..
Kadang tu…
Apa yang cuba kita terjemahkan itu masih tak sama dengan apa yang dikata oleh hati.
Tapi satu tafsiran mendalam amat berbekas bila  mana ingat kenangan bersama .

Lama bersama..
Mengejar  dewasa…
Membawa islam di antara belahan ramai manusia..
Itu kadang apa yang selalu kita perjuangkan..
Tapi bila tiba masa..
Berpisah juga mengikut masa.

Airmata?
Siapa diantara kita yang boleh bertahan tanpa kasih dan kisah persahabatan?
Aku?
Atau……kamu?

Ya rahman.
Pelihara aku.
Pelihara mereka.

Ya Rahim.
Pelihara iman ku.
Pelihara iman mereka.



Persahabatan.
Bila islam jadi penghubung.
Bila Allah jadi penaung.
Di situ kasih berpayung.

Sahabat..
Bila dekat menasihati bersama.
Bila jauh saling mendoa.
Di situ rindu terbina.




Cahaya_130113:1304_B201


p/s :Kerana ukhuwah terbina
        Atas tali kasih Allah
        Maka rindu ini juga bertanda kerana-NYA
        Mungkin kerana tarbiyyah
        Yang buat aku menjadi perindu kamu semua =’)